Text: Åse Lo Skarsgård
Utdrag ur artikeln
Skola/Socialtjänst. Den 1 juli får skolor rätt att flytta mobbare och bråkstakar mot föräldrarnas vilja. Men på Södermalmsskolan är det inte lösningen. På Södermalmsskolan gör man sig inte av med mobbare och bråkstakar. Här utgår man ifrån att skolan ska klara av alla barn, med stöd från socialtjänsten och i samarbete med föräldrarna. Samarbetet med föräldrarna är särskilt viktigt när det handlar om barn som gör sig omöjliga, saboterar lektioner, bråkar och slåss.
– Har man inte föräldrarna med sig kan man inte lyckas i skolan, säger rektor Elif Koman André. […]
På Södermalmsskolan är det förebyggande arbetet a och o. […] Arbetsklimatet ska vara mjukt och trevligt. Alla elever är allas ansvar.[…] Södermalmsskolan har ett långvarigt samarbete med socialtjänstens familjeenhet i sin stadsdel. Åren med ett nära samarbete har gjort det lättare att synkronisera insatserna och snabbt rigga skyddsnätet under barn på fallrepet. […] Lärarna är otroligt strukturerade i sitt arbete med sådant som mål, gemensamma regler, belöningar och annat…säger MST-terapeut Tove Nyqvist…Ingen skola har imponerat så mycket som Södermalmsskolan. – Den är ett riktigt bra exempel. En skola som fungerar så bra har som regel mycket bra samverkan. […] Pedagogernas engagemang och intresse för att komma vidare och hitta nya sätt att nå målen betyder mycket i arbetet på skolan, menar Elif Koman André.
-Det handlar väldigt mycket om att stärka elevernas självbild och låta dem lycka.